Apotheek Verheggen logo

info@apotheekverheggen.be

Apotheek Verheggen

Fytotherapie

Fytotherapie of kruidengeneeskunde is zo oud als de mensheid. Het is een holistische geneeswijze, wat wil zeggen dat de hele mens in beschouwing wordt genomen. Het lichaam en de geest worden als één geheel beschouwd.

Fytotherapie is meer dan zomaar druppeltjes of thee tegen een bepaalde kwaal gebruiken. De onderliggende oorzaak wordt gericht aangepakt. Deze geneeswijze is gebaseerd op de specifieke eigenschappen van afzonderlijke planten om het natuurlijke genezingsproces van het lichaam te stimuleren en de gezondheid te herstellen. Fytotherapie is uitgegroeid tot een moderne wetenschap waar nog uitgebreid onderzoek naar wordt gedaan.

Net als de meeste holistische genezers, geloven natuurgenezers dat we allemaal genezende energie bezitten die zij de 'levenskracht' noemen. Deze levenskracht is voortdurend aan het werk om onze holistische gezondheid in stand te houden. Hiermee wordt de gezondheid op zowel het lichamelijke als emotionele vlak bedoeld.

Kruid

Vele planten bezitten genezende eigenschappen. Denk maar aan het gezegde ‘er is geen kruid tegen gewassen’.

Instinctief wist de primitieve mens welke planten gezond en veilig waren en welke giftig. De hedendaagse mens is dit instinct praktisch helemaal kwijt.

De term 'kruid' betekent elk deel van een plant dat gebruikt kan worden om er een geneesmiddel van te maken. Dit kunnen zeewier en varens zijn, maar bijvoorbeeld ook bloembollen, wortels, schors, zaden en bladeren.

Doel

Kruidengeneeskunde is het gebruik van planten als medicijn om gezondheid in stand te houden of te herstellen door het lichaam in balans te houden. Wanneer onze levenskracht, of genezende energie, door stress, ziekte, een slechte voeding of andere storingen wordt verzwakt, beginnen we tekenen van ziekte te vertonen.

De symptomen - die door de reguliere geneeskunde meestal met medicijnen onderdrukt worden - zijn volgens natuurgenezers een aanwijzing dat het lichaam de ziekte op eigen kracht probeert te bestrijden.

Kruidengeneesmiddelen worden voorgeschreven om aangetaste lichaamsdelen te ondersteunen in hun strijd tegen ziekte. Het doel van de kruiden is daarom niet alleen om de ziekte te verlichten, maar ook te voorkomen dat hij terugkomt.

Kruiden kunnen namelijk bacteriedodend, viruswerend, kalmerend, ontspannend, schimmelwerend of versterkend werken.

Hoe innemen?

De kruiden worden in diverse vormen voorgeschreven - verschillend van persoon tot persoon - om de oorzaak van het probleem en eventuele onevenwichtigheden in het lichaam aan te pakken. Op die manier wordt het immuunsysteem gestimuleerd en worden toekomstige ziektes voorkomen.

Omdat er duizenden kruiden zijn, met een heleboel verschillende eigenschappen, is het aan te raden niet zelf te dokteren. Een bevoegde natuurgenezer is in staat een op maat gemaakt advies en behandeling te geven. De kundigheid van een bevoegd kruidengenezer ligt namelijk in het vermogen precies de goede kruidencombinatie te kiezen die passen bij de specifieke gesteldheid en symptomen van de patiënt.

Fytotherapie kunnen we gebruiken als thee, tinctuur, tabletten of capsules, kompressen,… We kennen verschillende manieren om thee te bereiden: infuus, decoct en maceraat. Ook kan het praktisch zijn om de thee in theebuiltjes te kopen. Het is aangewezen om niet te lang dezelfde kruidenmengeling te gebruiken.

Aan te raden bij…

Kruidengeneeskunde behandelt dezelfde aandoeningen die de reguliere geneeskunde behandelt, maar is vooral geschikt voor langdurige chronische aandoeningen zoals allergieën, astma, blaasontsteking, spijsverteringsklachten en depressiviteit. Ook menstruatieklachten, huidaandoeningen en stress zijn goed behandelbaar met kruidengeneeskunde.

Bij ernstige ziekten of aandoeningen is het aan te bevelen kruidengeneeskunde alleen in overleg met de reguliere arts toe te passen.

Plotseling optredende ziektes kunnen in principe in twee tot drie sessies opgelost zijn. Chronische of langdurige ziektes kunnen een langere behandeling vergen.

Opgepast!

Wanneer we kruiden gaan gebruiken moeten we er wel op toezien dat we wel degelijk weten welk kruid we gebruiken. Want niet alle kruiden zijn even onschuldig! Kruiden kunnen giftig zijn in grote hoeveelheden.

Daarnaast worden sommige kruidengeneesmiddelen afgeraden aan zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, bij kinderen en bij sommige ziektes.

Daarom is het belangrijk kruidengeneeskunde alleen toe te passen onder toezicht van een bevoegd natuurgenezer en hem of haar te informeren over eventuele andere behandelingen die u volgt.

Veel mensen verwarren nog al eens fytotherapie met homeopathie. Een homeopathisch geneesmiddel is steeds verdund (min.D4) en gedynamiseerd en kan zijn oorsprong ook vinden buiten de kruidenwereld: bv. Aurum (goud) of Calcium Carbonicum (kalk).

Fytotherapie bij Apotheek Verheggen - Balen